الثلاثاء، يوليو 26، 2011

رباعيات صلاح چاهين 1


خرج ابن آدم من  العدم قلت   : ياه
رجع ابن   آدم  للعدم    قلت   : ياه
تراب    بيحيا  ... وحي بيصير تراب
الأصل   هو  الموت   و الا   الحياه ؟
عجبي !!!
 ضريح رخام      فيه   السعيد    اندفن
و حفره فيها الشريد     من غير كفن
مريت   عليهم .. قلت      يا    للعجب
لاتنين   ريحتهم    لها   نفس    العفن
عجبي !!!
 ياما  صادفت    صحاب و  ما صاحبتهمش
و كاسات خمور و شراب و ما شربتهمش
أندم    علي    الفرص   اللي  انا   سبتهم
و الا    علي   الفرص اللي ما   سبتهمش
عجبي !!
 و الكون ده كيف موجود من غير حدود
و فيه   عقارب    ليه و تعابين    ودود
عالم   مجرب   فات  و قال    سلامات
ده   ياما فيه سؤالات من   غير  ردود
عجبي !!!
 أنا شاب   لكن    عمري    ألف   عام
وحيد لكن      بين    ضلوعي   زحام
خايف و   لكن      خوفي    مني   أنا
أخرس و  لكن قلبي    مليان    كلام
عجبي !!!!
 يا باب  يا   مقفول  ...  إمتي  الدخول
صبرت  ياما   و   اللي   يصبر   ينول
دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟
لو   كنت  عارف   مين أنا  كنت أقول
عجبي !!!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق